• slide001.jpg
  • slide002.jpg
  • slide003.jpg
  • slide004.jpg
  • slide005.jpg

2 juni 2022

Hallo iedereen,

Het was gisteren zielig om meester Ben (Weyts) te zien spartelen zoals een duivel in een wijwatervat.
Onze twaalfjarigen gaan er volgens de PISA-toetsen nog steeds op achteruit in wiskunde.
Wiskunde, nou ja in rekenen en meetkunde.
En om dat te verhelpen wilt Benneke een remediërende toelatingsproef tot de lerarenopleiding.
Dat dit veel zal helpen betwijfel ik.
Meestal, behalve bij de echt gemotiveerden, is de lerarenopleiding een laatste redmiddel om aan een hoger diploma te geraken.

Misschien wordt er beter eens gekeken hoe de leerstof moet overgebracht worden.
Was het dan zo slecht 50 jaar geleden toen wij van het tweede tot het zesde leerjaar tot vervelens toe de tafels moesten 'aframmelen'?
Was het dan zo slecht dat we rekenoefeningen 'uit het hoofd' dienden op te lossen?
Nu stellen de leerlingen wel eens de vraag: waarom hebben we meetkunde en rekenen nodig, we hebben toch rekenmachines op onze smartphones?
Misschien om de oppervlakte van de speelplaats te berekenen of om als je een ijsje bestelt te weten hoeveel je terugkrijgt van een briefje van 10 euro.
Zo hebben wij het geleerd, maar ja dat is 50 jaar geleden en we hadden toen nog de Belgische Frank.

De enige goede oplossing is: laat leerkrachten terug leerkracht zijn in plaats van therapeut.
Geef de leerkrachten terug het respect wat ze verdienen in plaats van hen te overstelpen met verslagen over alles en nog wat als een kind ergens achterstand opgelopen heeft of ergens moeite mee heeft.

Maak er een fijne donderdag van
!

Maar zoals steeds lieve mensen, wat je ook doet,
doe het verantwoord en hou het veilig!

Groetjes vanuit Threechimneyhouse ???!

Hier vind je mijn volledig dagboek:
Dagboek pagina 747

Related Articles

  • 7 april

  • 6 april

  • 5 april

Free Joomla templates by Ltheme